Undescended testes
Undescended testes

زمان مناسب درمان بیضه نزول نکرده :بهتر است تا 6 ماهگی درمان به تعویق بیفتد زیرا احتمال دارد که تا این زمان بیضه خودبخود به محل طبیعی خود وارد شود.

بیضه نزول نکرده

بیضه نزول‌نکرده چیست؟

بیضه‌ها مهم‌ترین عضو تولیدمثل مردانه هستند و  وظیفه تولید اسپرم و هورمون های جنسی را برعهده دارند. که باعث ایجاد خصوصیات مردانه در کودکان پسر میشود. بیضه‌ها در دوران جنینی داخل شکم جنین تکامل می‌یابند و با افزایش سن، از مسیر مشخص پایین می‌آیند و داخل کیسه بیضه قرار می‌گیرند. اگر پایین‌آمدن بیضه در هر قسمت از مسیر طبیعی متوقف شود، به آن «عدم نزول بیضه» یا «بیضه نزول‌نکرده» می‌گویند

این مشکل میتواند یکطرفه(80%) یا دوطرفه باشد و شیوع آن در نوزادان پسر 5-3% میباشد اما این میزان در نوزادان نارس 30% گزارش شده است. علت مشخصی برای ایجاد این مشکل وجود ندارد  و بیشتر مشکلات ژنتیکی و هورمونی علت این بیماری مطرح شده است بطوریکه اگر به همراه هایپوسپادیازیس اتفاق بیفتد لازم است آزمایشات ژنتیکی برای کودک انجام شود.

تشخیص بیضه نزول نکرده        

این مشکل بعد از تولد و با معاینه توسط پزشک قابل تشخیص میباشد اما معمولا والدین کودک عدم وجود بیضه یا عدم تقارن هر دو بیضه را حس میکنند و به پزشک مراجعه میکنند.

اصطلاح دیگری به نام «بیضه‌های بالا کشیده شده» وجود دارد که در آن بیضه در بالا و ابتدای کیسه اسکروتوم قرار می‌گیرد و نباید آن را با عدم نزول بیضه اشتباه گرفت.در این موارد بیضه در هوای سرد به بالا کشیده میشود وزمانی که در محیط گرم قرار میگیرد یا آب گرم روی کیسه بیضه مثلا حین حمام کردن ریخته میشود خودبخود به محل طبیعی خود باز میگردند و در این موارد به ندرت نیاز به درمان داریم.

عوارض عدم تشخیص و درمان بیضه نزول نکرده

  • افزایش احتمال چرخش بیضه
  • افزایش احتمال سرطان بیضه
  • کوچک شدن بیضه ها
  • ناباروری

درمان بیضه نزول نکرده

  • هورمون درمانی: در مواردی که بیضه داخل شکم قرار ندارد میتواند کمک کننده باشد
  • درمان جراحی: بهترین روش درمان میباشد که به روش باز یا لاپاروسکوپی قابل انجام میباشد که در این روش بیضه شناسایی شده و تا حدامکان پایین آورده میشود و به پایین ترین محل ممکن بخیه زده میشود تا مجددا بالا نرود.در بعضی مواقع لازم است دومرحله عمل انجام شود تا بیضه کاملا به داخل کیسه بیضه آورده شود.

حتی اگر بیضه نزول‌نکرده در سال اول زندگی کودک با جراحی اصلاح شده باشد، احتمال بروز مشکلات باروری در آینده در این کودک بیشتر خواهد بود. مشکلات باروری و افزایش خطر ابتلا به سرطان بیضه، با بزرگ‌شدن فرد بیشتر می‌شود و وی باید از این موضوع آگاهی کافی داشته باشد، بنابراین به پسربچه‌ها آموزش داده می‌شود که مرتب بیضه خود را از نظر وجود ورم و هر نوع توده معاینه و هر نوع مورد غیرطبیعی را به پزشک گزارش كنند.