زگیل تناسلی

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی(زگیل تناسلی) چیست؟

یکی از رایج ترین بیماریهای آمیزشی ُمسری است که میتواند آلت تناسلی مردانه، بخش بیرونی واژن، یا مقعد و جداره های واژن، گردن رحم یا مقعد را آلوده کند. در اکثر موارد، عفونت ویروس پاپیلومای انسانی خطرناک نیست، نشانه ای ندارد و بدون نیاز به درمان خود به خود رفع میشود.(70% در یکسال و 90% در دو سال)

از میان بیش از 100 نوع عفونت ویروس پاپیلومای انسانی، حدود 40 نوع بر اندامهای تناسلی اثر میگذارند. دو نوع از این عفونت موجب 70 درصد سرطانهای گردن رحم و همچنین سرطانهای کمتر رایج گلو، مقعد، آلت مردانه، واژن و فرج میشوند. احتمال دارد در یک زمان به بیش از یک نوع عفونت ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا شوید. به منظور انجام یک تشخیص دقیق، تمام برآمدگیها و ضایعه های مشکوک باید توسط یک مراقبت گر بهداشت معاینه شود. سرطان گردن رحم که توسط این ویروس ایجاد میشود از طریق آزمایش پاپ اسمیر، که بخشی عادی از آزمایش بهداشت جنسی زنان است، تشخیص داده میشود.

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی چگونه منتقل میشود؟

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس پوستی منتقل میشود. این مسئله میتواند در حین رابطه جنسی دهانی، واژنی یا مقعدی یا در طول هر نوع دیگری از فعالیت جنسی که همراه با تماس پوستی طرفین باشد صورت بگیرد.

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی چقدر رواج دارد؟

سه نفر از هر 4 نفری که فعالیت جنسی داشته باشند در مقطعی از زندگی خود به یکی از عفونتهای عفونت ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا خواهند شد. هرچه تعداد شرکای جنسی شما بیشتر باشد، احتمال بیشتری برای ابتالی به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد

نشانه های عفونت ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

زگیل تناسلی برآمدگی تخت یا شبیه گل بدون درد، احتمالا همراه با خارش و گاهی همراه با خونریزی است. این زگیلها ممکن است در کشاله ران، اندامهای جنسی، کفل و داخل واژن یا مقعد ظاهر شوند. در موارد نادر داخل دهان هم پیدا میشوند.

از آنجا که گونه های بسیاری از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی زگیلهای قابل دیدن ایجاد نمیکنند، بسیاری از افراد هیچ نشانه ای از ابتلا به عفونتهای عفونت ویروس پاپیلومای انسانی ندارند. در نتیجه این افراد ممکن است ناآگاهانه عفونت ویروس پاپیلومای انسانی را به دیگران منتقل کنند.

خطرات ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

اکثر افرادی که به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا میشوند در طول 2 سال درمان میشوند. اگر از بین نرود، سلولهای آلوده به نوع عفونت ویروس پاپیلومای انسانی که موجب سرطان میشود شروع به تغییر کرده که میتواند منجر به سرطان در گردن رحم، مقعد، واژن، فرج، آلت مردانه و گلو بشود.

درمان زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی را میتوان با داروهای موضعی یا انجماد درمان کرد. این روشها را معمولا برای مدت 4 تا 16 هفته در محل ابتلا به کار میبرند.مدت درمان با توجه به شدت زگیلها و روش درمانی انتخاب شده تفاوت خواهد کرد.این درمانها موجب از بین رفتن عفونت ویروس پاپیلومای انسانی نمیشود؛ شخص درمان شده کماکان میتواند ناقل عفونت باشد، حتی اگر زگیلی در بدنش دیده نشود.زگیلهای داخل مجرای ادراری با لیزر قابل درمان هستند.

آیا واکسنی برای عفونت ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد؟

Gardasil ® .Cervarix .Gardasil 9

این واکسن به پیشگیری از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی کمک میکند اما وقتی عفونت به وجود بیاید به از بین رفتن آن کمکی نمیکنداین واکسن ها برای خانم ها و آقایان در سنین 9 تا 29 سال بیشترین تاثیر را دارند.

چگونه میتوانم احتمال ابتلا به بیماریهای آمیزشی را کاهش دهیم؟

• آمیزش جنسی سالم را با استفاده از کاندوم رعایت کنید (کاندوم مردانه و زنانه.تاثیر کمی در پیشگیری از زگیل دارد)
  • خود را واکسینه کنید
  • از وضعیت سلامت جنسی خود آگاه باشید: اگر به تازگی شریک جنسی خود را تغییر دادهاید، یا اگر چندین شریک جنسی دارید، با انجام منظم آزمایشهای تشخیص بیماریهای آمیزشی دریابید که به این گونه عفونتها مبتال هستید یا نه. هر چه تعداد شریکهای جنسی فرد بیشتر باشد، احتمال در معرض بیماری آمیزشی قرار گرفتن فرد نیز بالاتر خواهد بود.

در صورت ابتلا سریعا تحت درمان قار بگیرید و در طول درمان از رابطه جنسی خودداری کنید