testicular cancer

درمان سرطان بیضه

در سرطان بیضه چیزی به اسم نمونه برداری نداریم و به محض شک به سرطان بیضه باید اقدام به خارج کردن تومور و یا کل بیضه درگیر و ضمائم آن کرد. ولی آن همه‌ی درمان نمی‌باشد. درمان های تکمیلی آن بستگی به نوع سرطان و میزان پیشرفت بیماری دارد.

در بعضی موارد خارج کردن بیضه درگیر برای درمان کفایت میکند  اما در بعضی دیگر نیاز به پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و جراحی های تکمیلی وسیع تر میباشد.

به‌طور خلاصه هیچ توده و بزرگ شدن بیضه را دستکم نگیرید و خجالت مانع مراجعه‌ی شما به پزشک نشود.

سرطان بیضه

با سرطان بیضه آشنا شوید

سرطان بیضه سرطان نادری میباشد و شیوع آن حدود5/1%در مردان گزارش شده است اما اهمیت آن از این جهت است که این سرطان شایعترین سرطان شناخته شده مردان سنین 40-20 سال میباشد که معمولا یک بیضه را درگیر میکند اما در 3-2% افراد درگیری دوطرفه گزارش شده است. سرطان بیضه پیشرفت بسیار سریعی دارد و در صورت عدم تشخیص به موقع, سریعا ارگان های دیگر بدن بخصوص ریه و استخوانها را درگیر میکند و در این مرحله درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما در صورتیکه به موقع تشخیص داده شود تا 90% قابل درمان میباشد.

فاکتورهای خطرساز سرطان بیضه

• بیضه نزول نکرده: در مردانی که سابقه بیضه نزول نکرده دارند ریسک ابتلا به سرطان بیضه 4-3 برابر افزایش میابد در صورتیکه قبل از بلوغ درمان بیضه نزول نکرده انجام گیرد این ریسک به 3-2 برابر کاهش میابد اما ازبین نمیرود.
  • کوچک شدن بیضه: به هر علتی اعم از آسیب به بیضه ها.عفونت بیضه ها مانند اوریون دوران کودکی بیضه دچار آتروفی(کوچک شدن) شوند ریسک سرطان بیضه افزایش میابد.
  • سابقه خانوادگی سرطان بیضه: ریسک ابتلا به سرطان بیضه در افرادی که برادرشان مبتلا به این بیماری بوده است 12-8 برابر و افرادی که پدرشان مبتلا به این بیماری بوده است 4-2 برابر افرادعادی میباشد و همچنین سن ابتلا به این بیماری کمتر از افراد عادی میباشد.
  • سابقه قبلی سرطان بیضه: در این افراد ریسک ابتلا ی بیضه مقابل 12 برابر بیشتر میباشد.
  • مصرف استروژن در دوران بارداری: مصرف استروژن در مادر حین بارداری ریسک سرطان بیضه در جنین پسر را تا 6 برابر افزایش میدهد.

علایم سرطان بیضه

سرطان بیضه ممکن است(در 10% موارد) علامتی نداشته باشد و صرفا با لمس یک توده سفت در بیضه توسط خود فرد تشخیص داده شود اما در بعضی موارد با علایم زیر همراه میباشد:

• بزرگ شدن بدون درد بیضه:شایعترین علامت میباشد
  • درد بیضه
  • هیدروسل
  • علایم درگیری نقاط دیگر بدن:مانند درد شکم و استخوان.سرفه و تنگی نفس.کاهش وزن و تهوع و بی اشتهایی و …
  • بزرگ شدن سینه ها: برخی از انواع تومور بیضه که هورمون ترشح میکنند مشاهده میشود

سرطان بیضه بندرت قبل از 15 سالگی دیده می‌شود، ولی انواعی از سرطان بیضه وجود دارند که حتی در شیرخواران نیز دیده می‌شوند و حتی در سنین حدود 60 سالگی نیز دیده میشود.

بهترین راه تشخیص ماهیت توده‌های بیضوی، انجام سونوگرافی از بیضه‌ها است. خوشبختانه سرطان بیضه از جمله سرطان‌های است که درمان‌های مؤثر برای آن وجود دارد. اگر به‌موقع تشخیص داده شود و درمان صحیح انجام شود، تا 90 درصد موارد را می‌توان با موفقیت درمان کرد.

حتی در مواردی که سرطان بیضه به سایر نقاط بدن دست‌اندازی کرده است، تا 80 درصد موارد قابل‌درمان است. همانطور که گفته شد شایع‌ترین علامت سرطان بیضه وجود یک توده بدون درد در داخل نسج بیضه می‌باشد، مثلاً بیمار یک توده سفتی به‌اندازه فندق در داخل نسج بیضه لمس می‌کند.

تقریباً 99 درصد توده‌های سفت در داخل نسج بیضه سرطان هستند، بنابراین هر توده داخل نسج بیضه سرطان است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. بیمار نباید به علت خجالت کشیدن، از مراجعه به پزشک خودداری نماید.

به‌تمامی مردان توصیه می‌شود که هرچند یک‌بار بیضه‌های خود را به‌دقت لمس کنند و در صورت مشاهده‌ی هرگونه توده در داخل نسج بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.