bladder cancer

سرطان مثانه

سرطان مثانه چیست؟

مثانه عضو داخل لگنی میباشد که محل تجمع ادرار داخل بدن میباشد و دیواره آن از چندین لایه تشکیل شده است.در صورتیکه سلول های سرطانی به هر علتی در دیواره مثانه رشد کند فرد مبتلا به سرطان مثانه شده است.

اهمیت تشخیص به موقع سرطان مثانه از این جهت میباشد که در صورتیکه این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود با درمان های ساده تر و کمتر تهاجمی قابل کنترل میباشد اما هرچه بیمار دیرتر مراجعه کند و درمان به تاخیر بیفتد و تومور لایه های عمقی تر مثانه را درگیر کند و یا به نقاط دیگر بدن گسترش یابد طول عمر بیمار کاهش می یابد و کنترل آن سخت تر  یا حتی غیرممکن میشود.

عوامل خطر سرطان مثانه چیست؟

1- مهمترین عامل خطر سرطان مثانه مصرف دخانیات از هرنوع شامل سیگار.تریاک و قلیان میباشد.

2- افزایش سن بخصوص سن بالای 60 سال

3- تماس با مواد شیمیایی صنعتی یا کود های شیمیایی کشاورزی.این بیماری در کارکنان صنایع رنگ سازی و لاستیک و چرم بیشتر گزارش شده است

4- سابقه سونداژ طولانی مدت

5- سابقه عفونت های ادراری مکرر

6- سابقه سنگ مثانه

7- برخی بیماری های انگلی که به داخل مثانه نفوذ میکند

علایم سرطان مثانه چیست؟

1- دفع خون یا لخته بدون درد از ادرار شایعترین علامت سرطان مثانه میباشد. در صورت مشاهده خون در ادرار توسط بیمار باید سریعا به پزشک اورولوژیست مراجعه شود.

2- سوزش ادرار و تکرر ادرار

3- بی اشتهایی

4- کاهش وزن

5- درد استخوان و یا درد زیرناف و درد پهلوها

روش تشخیص سرطان مثانه چیست؟

در صورت شک به سرطان مثانه برای تمامی بیماران باید سیستوسکوپی انجام شود. در سیستوسکوپی با استفاده از دوربین از طریق مجرای ادراری داخل مثانه مشاهده میشود.

دیگر اقدامات تکمیلی جهت تشخیص و تصمیم گیری جهت درمان سرطان مثانه شامل: آزمایش کامل ادرار و سیتولوژی ادرار. سونوگرافی. سی تی اسکن شکم و لگن .ام آر آی شکم و لگن.عکس قفسه سینه و اسکن استخوان در موارد شک به درگیری استخوان میباشد.

راه های پیشگیری از سرطان مثانه چیست؟

1- پرهیز از سیگار کشیدن و دوری از دود سیگار و دیگر دخانیات

2- مصرف مایعات فراوان

3- درصورتیکه در معرض تماس شغلی با مواد شیمیایی هستید از دستکش و ماسک استفاده کنید.

4- در صورتیکه در معرض عوامل خطر این بیماری هستید بصورت منظم تحت نظر پزشک اورولوژیست باشید

روش های درمان سرطان مثانه چیست؟

بسته به نوع سرطان و درجه پیشرفت بیماری روشهای مختلفی برای درمان این بیماری معرفی شده است شامل

• تراشیدن تومور از طریق مجرا
  • تزریق داروهای شیمیایی مخصوص داخل مثانه
  • برداشتن قسمتی از مثانه که شامل تومور میباشد
  • برداشتن کل مثانه و ساختن مثانه جدید با استفاده از روده بیمار
  • شیمی درمانی و رادیوتراپی

در بسیاری از بیماران از چند مورد از روشهای درمانی فوق جهت کنترل کامل بیماری استفاده میشود.

نکته مهم: کنترل این سرطان امکان پذیر میباشد به شرط آنکه بیمار همکاری مناسبی داشته باشد و پیگیری های طولانی مدت انجام دهد.