testis

عفونت بیضه

همانطور که بیان شد ویروس اوریون میتواند باعث غفونت بیضه شود بنابراین واکسیناسیون علیه اوریون برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ویروسی بیضه مفید میباشد

داشتن شریک های جنسی متعدد و همچنین شریک جنسی نامطمئن ریسک ابتلا به عفونتهای مقاربتی و بالطبع ریسک ارکیت را افزایش میدهد بنابراین جلوگیری از عمل جنسی با افرادی که در معرض بیماری های مقاربتی (STD) قرار گرفته اند و استفاده از کاندوم شانس ابتلا را کاهش می دهد.

هرعاملی که مانع از تخلیه مناسب ادرار شود ریسک ابتلا به ارکیت را افزایش میدهد اعم از بزرگی پروستات در مردان بالای 50 سال و تنگی مجرا بنابراین درمان مناسب این مئارد میتواند ریسک ابتلا را کاهش دهد.

هرگونه دستکاری مجرای ادراری میتواند باعث ایجاد عفونت شود مانند سونداژ ادراری یا عمل های جراحی پروستات و تومور مثانه از طریق مجرا بنابراین بهتر است این اقدامات در شرایط کاملا استریل انجام شود تا احتمال ایجاد عفونت کاهش یابد.

تشخیص عفونت بیضه (اورکیت)

تشخیص بر اساس معاینه و گرفتن شرح حال از بیمار می باشد. انجام آزمایشات برای بررسی و رد کردن بیماری هائی است که علائم آنها شبیه به عفونت بیضه است.

انجام سونوگرافی برای تشخیص عفونت بیضه ، پیچ خوردگی بیضه و تومور بیضه

کشت ترشح مجرا، برای تشخیص عفونت مقاربتی (STD)

آزمایش خون و آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت ادرار

درمان عفونت بیضه

آنتی بیوتیک:درمان بر اساس بیماری ایجادکننده عفونت بیضه است. علت ویروس یا میکروب بوده، اگر میکروب بوده درمان آنتی بیوتیکی ضروری است بیشتر مردان با ۱۰ تا ۱۴ روز با درمان آنتی بیوتیکی در منزل خوب می شوند. اگر پروستات یا تنگی مجرا علت عفونت بیضه باشد، دوره درمان باید طولانی تر باشد اما احتمال عود مکرر عفونت وجود دارد مگراینکه عامل زمینه ای بیمار از بین برود در بعضی موارد نیز که فرد تب شدید و تهوع داشته باشد نیاز به بستری در بیمارستان و تجویز آنتی بیوتیک تزریقی دارد.

آنتی بیوتیک بر حسب سن بیمار و علت زمینه ای و نوع عفونت و طبق نظر پزشک مربوطه باید تجویز شود.

اگر علت بیماری، مقاربتی باشد باید همسر بیمار نیز همزمان درمان شود.

اگر علت، ویروس اوریون باشد، نیازی به دادن داروی ضد میکروب نمی باشد و بهبودی بعد از ۱ تا ۲ هفته حاصل می شود.

داروهای مسکن و ضد التهاب: هم علایم بیمار را بهبود میبخشد و هم میزان تاثیر آنتی بیوتیک را افزایش میدهد.

بالا نگه داشتن بیضه ها

گذاشتن کیسه یخ روی بیضه

عوارض عفونت بیضه

بطور کلی بیشتر بیماران مبتلا به اورکیت  ویروسی با درمان داروئی بدون هیچگونه عارضه بهبود می یابند، بعضی عوارض ممکن است بوجود آید که شامل:

کوچک شدن بیضه (آتروفی)

ناباروری

ابتلا مجدد به عفونت اپی دیدیم

چرک و ابسه در کیسه بیضه (اسکروتوم) که در بعضی موارد لازم است که بیضه درگیر کاملا تخلیه شود.

نکته مهم: پس از درمان کامل عفونت بیضه فرد مجددا باید توسط پزشک معاینه شود و سونوگرافی مجدد انجام دهد تا از عدم وجود مشکل دیگری در بیضه مانند تومور بیضه اطمینان حاصل شود زیرا ممکن است در سونوگرافی اولیه این مشکلات تشخیص داده نشود.