عفونت های مقاربتی

منظور از عفونت های مقاربتی چیست؟

عفونت هایی که بدنبال تماس جنسی بین شرکای جنسی منتقل میشود که به دو گروه کلی عفونت های گونوکوکی(سوزاک) و غیر گونوکوکی تقسیم بندی میشوند.

علایم این بیماری چیست؟

• ترشح از مجرای ادرار
  • بزرگ شدن عقده های لنفاوی کشاله ران
  • زخم ناحیه تناسلی
  • درد و سوزش هنگام دفع ادرار

در صورت بروز هرگونه علائم غیرطبیعی در پوست ناحیه تناسلی ، اطراف مجاری ناحیه تناسلی و یا ترشح از مجرای ادراری باید فوراً به پزشک اطلاع دهید تا تشخیص و درمان شما آسان گردد.

چگونه می توان این بیماریها را تشخیص داد؟

• راه تشخیصی این بیماران معاینه توسط پزشک
  • آزمایش ترشحات
  • در صورت لزوم آزمایش خون و ادرار می باشد

سوزاک

این بیماری در اثر یک باکتری (میکروب) بنام گونوکک ایجاد می شود. به علت ایجاد سوزش شدید در مجرای آقایان به این نام مشهور شده استاین بیماری در خانم ها اغلب بدون علامت است. در آقایان ترشحات غلیظ و چرکی زردرنگ از مجرا به همراه سوزش و احساس ناخوشی در مجرای ادراری علایم بارز آن است که معمولا 3 تا 14 روز پس از تماس جنسی ایجاد میشود. در موارد نادر عفونت گنوکوکی باعث ایجاد عفونت های منتشر مانند آرتریت و درماتیت و مننژیت و اندوکاردیت میشود. این بیماری با آنتی بیوتیک درمان میشود و درمان شریک جنسی فرد به همراه درمان خود فرد ضروری میباشد.

عفونت غیرگنوکوکی(کلایمدیا)

کلامیدیا یک نوع میکروب (باکتری) بوده و از شایع ترین علل بیماری های آمیزشی عفونی محسوب می شود اغلب بیماران مذکر یا مونث بی علامت هستند (بیماری خاموش). در حدود نیمی از مردان مبتلا به عفونت کلامیدیایی علائم ادراری مانند سوزش و تکرار ادرار و خروج ترشحات شفاف و بی رنگ از مجرا دارند. معمولاً عفونت کلامیدیا با سوزاک همراه است و باید همراه سوزاک این بیماری نیز درمان شود. در خانم ها این عفونت می تواند موجب عفونت شدید لوله های رحمی شده و موجب ناباروری شود.

چگونه میتوانم احتمال ابتلا به بیماریهای آمیزشی را کاهش دهیم؟

• آمیزش جنسی سالم را با استفاده از کاندوم رعایت کنید. کاندوم مردانه و زنانه.تاثیر کمی در پیشگیری از زگیل دارد
  • خود را واکسینه کنید
  • از وضعیت سلامت جنسی خود آگاه باشید

اگر به تازگی شریک جنسی خود را تغییر دادهاید، یا اگر چندین شریک جنسی دارید، با انجام منظم آزمایشهای تشخیص بیماریهای آمیزشی دریابید که به این گونه عفونتها مبتال هستید یا نه. هر چه تعداد شریکهای جنسی فرد بیشتر باشد، احتمال در معرض بیماری آمیزشی قرار گرفتن فرد نیز بالاتر خواهد بود.

عوارض این بیماری در صورت عدم درمان چیست؟

• عفونت بیضه و طناب بیضه
  • تنگی مجرای ادراری
  • پروستاتیت حاد یا مزمن
  • آبسه های اطراف مجرا یا پرینه