HSV

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که توسط ویروس Herpes simplex منتقل میشود.دو تایپ از این ویروس شناسایی شده است که تایپ یک باعث ایجاد ضایعات دهانی و تایپ دو باعث ایجاد ضایعات تناسلی میشود و تقریبا سالانه 700000 نفر به این بیماری در آمریکا مبتلا میشوند.

علایم تبخال تناسلی چیست؟

این بیماری یک بیماری بسیار مسری میباشد و براحتی از یک فرد به فرد دیگرحین تماس جنسی منتقل میشود.

اولین علایم بیماری احساس درد و خارش در ناحیه تناسلی میباشد و بعد از چند روز ضایعات تاول مانند کوچک قرمز رنگ بر روی آلت تناسلی .اطراف مقعد و واژن و دهانه رحم ایجاد میشود و در این دوره ممکن است فرد علایمی شبیه آنفولانزا مانند سردرد. ضعف و بی حالی وتب داشته باشد.اگر فرد اقدام به خارش این ضایعات کند و این ضایعات عفونی شود این تاولها تبدیل به زخمهای دردناک میشوند.

اهمیت تشخیص و درمان مناسب تبخال تناسلی چیست؟

علایم این بیماری در صورت عدم درمان مناسب نیز از بین میرود اما ویروس داخل بدن فرد میماند و فرد عامل انتقال این بیماری میشود بدون آنکه خود فرد از بیماری خود آگاه باشد در نتیجه احتمال آلوده شدن افراد دیگر بیشتر میشود بخصوص در شریک جنسی و همسرفرد.این بیماری حین بارداری و زایمان نیز قابل انتقال از مادر به جنین میباشد و در صورت عدم تشخیص میتواند عوارض غیرقابل درمانی را بر روی جنین ایجاد کند.

یکسری عوارض نیز این بیماری در صورت مزمن شدن ایجاد میکند ازجمله مننژیت آسپتیک.درگیری نخاع.فارنژیت و ایجاد دردهای عصبی.همچنین شانس ابتلا به ایدز در بیمارانی که مبتلا به ویروس تبخال تناسلی شده اند دو برابر بیشتر از افراد عادی میباشد.

روش تشخیص تبخال تناسلی چیست؟

معاینه توسط پزشک و مشاهده ضایعات برای تشخیص کافی میباشد همچنین نمونه برداری از ضایعات و یکسری آزمایشات خونی نیز میتواند به تشخیص قطعی کمک کند.

درمان تبخال تناسلی چیست؟

درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما یکسری داروهای ضدویروسی خوراکی شامل آسیکلوویر.فامسیکلوویر و والاسیکلوویر برای این بیماری معرفی شده است که شدت و مدت زمان علایم ایجاد شده توسط این ویروس را کاهش میدهد و با مصرف مداوم این داروها شانس انتقال بیماری به دیگر افراد کاهش میابد.

هنگام درمان باید هر دو شریک جنسی همزمان درمان شوند.

داروهای ضدویروس موضعی برای درمان توصیه نمیشود.

hsv

چگونه از ابتلا به تبخال تناسلی پیشگیری کنیم؟

بهترین روش برای پیشگیری از انتقال این بیماری آموزش به بیماران جهت مراقبت حین نزدیکی میباشد.

• عدم نزدیکی زمانی که ضایعات روی ناحیه تناسلی مشاهده میشود
  • استفاده از کاندوم حین نزدیکی بخصوص برای شریک جنسی مونث